Upplupna kostnader

Upplupna kostnader är kostnader som företaget har, men som ännu inte blivit betalda pga att man inte har fått någon faktura.

En upplupen kostnad kan ses som en skuld till någon.

I samband med upprättandet av ett bokslut (oavsett om det är fråga om månadsbokslut, halvårsbokslut eller helårsbokslut) periodiserar man dem förutbetalda kostnaderna.

Dessa hamnar på skuldsidan i balansräkningen.

De vanligaste upplupna kostnaderna är:

– upplupna semesterlöner

– upplupna lagstadgade social avgifter

– upplupen bonus

– upplupna räntekostnader

– upplupna kostnader för redovisning och bokslut inför upprättandet av tex årsredovisning

– upplupna revisionskostnader

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.